Σάββατο 1 Δεκεμβρίου 2007

Σώπα, μη μιλάς!

του Αζίζ Νεσίν

Σώπα, μη μιλάς, είναι ντροπή κόψ' τη φωνή σου σώπασε επιτέλους κι αν ο λόγος είναι αργυρός η σιωπή είναι χρυσός.
Τα πρώτα λόγια που άκουσα από παιδί έκλαιγα, γέλαγα, έπαιζα,μου λέγανε: "σώπα".
Στο σχολείο μου κρύψαν την αλήθεια τη μισή,μου λέγανε :"εσένα τι σε νοιάζει ; Σώπα!".
Με φιλούσε το πρώτο κορίτσι που ερωτεύτηκα και μου λέγανε:"κοίτα μην πεις τίποτα, σσσσ....σώπα!".
Κόψε τη φωνή σου και μη μιλάς, σώπαινε.Και αυτό βάσταξε μέχρι τα είκοσί μου χρόνια.
Ο λόγος του μεγάλου η σιωπή του μικρού.
Έβλεπα αίματα στο πεζοδρόμιο,"Τι σε νοιάζει εσένα;", μου λέγανε,"θα βρεις το μπελά σου, σώπα".
Αργότερα φωνάζανε οι προϊστάμενοι"Μη χώνεις τη μύτη σου παντού,κάνε πως δεν καταλαβαίνεις, σώπα".
Παντρεύτηκα, έκανα παιδιά,η γυναίκα μου ήταν τίμια κι εργατική και ήξερε να σωπαίνει.Είχε μάνα συνετή, που της έλεγε "Σώπα".
Σε χρόνια δίσεκτα οι γονείς, οι γείτονες με συμβουλεύανε :"Μην ανακατεύεσαι, κάνε πως δεν είδες τίποτα. Σώπα".Μπορεί να μην είχαμε με δαύτους γνωριμίες ζηλευτές,με τους γείτονες μας ένωνε, όμως, το Σώπα.
Σώπα ο ένας, σώπα ο άλλος, σώπα οι επάνω, σώπα οι κάτω,σώπα όλη η πολυκατοικία και όλο το τετράγωνο.Σώπα οι δρόμοι οι κάθετοι και οι δρόμοι οι παράλληλοι.Κατάπιαμε τη γλώσσα μας.Στόμα έχουμε και μιλιά δεν έχουμε.Φτιάξαμε το σύλλογο του "Σώπα".και μαζευτήκαμε πολλοί μια πολιτεία ολόκληρη, μια δύναμη μεγάλη, αλλά μουγκή!
Πετύχαμε πολλά, φτάσαμε ψηλά, μας δώσανε παράσημα,τα πάντα κι όλα πολύ εύκολα, μόνο με το Σώπα.Μεγάλη τέχνη αυτό το "Σώπα".
Μάθε το στη γυναίκα σου, στο παιδί σου, στην πεθερά σου κι όταν νιώσεις ανάγκη να μιλήσεις ξερίζωσε τη γλώσσα σου και κάν' την να σωπάσει.Κόψ' την σύρριζα.Πέτα την στα σκυλιά.Το μόνο άχρηστο όργανο, από τη στιγμή που δεν το μεταχειρίζεσαι σωστά.
Δεν θα έχεις έτσι εφιάλτες, τύψεις κι αμφιβολίες.Δε θα ντρέπεσαι τα παιδιά σου και θα γλιτώσεις από το βραχνά να μιλάς χωρίς να μιλάς να λες "έχετε δίκιο, είμαι σαν κι εσάς".Αχ! Πόσο θα 'θελα να μιλήσω ο κερατάς.
Και δεν θα μιλάς,θα γίνεις φαφλατάς,θα σαλιαρίζεις αντί να μιλάς .
Κόψε τη γλώσσα σου, κόψ' την αμέσως.Δεν έχεις περιθώρια.Γίνε μουγκός.Αφού δε θα μιλήσεις, καλύτερα να το τολμήσεις.Κόψε τη γλώσσα σου.
Για να είσαι τουλάχιστον σωστός στα σχέδια και στα όνειρά μου ανάμεσα σε λυγμούς και σε παροξυσμούς κρατώ τη γλώσσα μου,γιατί νομίζω πως θα 'ρθει η στιγμή που δεν θα αντέξω και θα ξεσπάσω και δεν θα φοβηθώ και θα ελπίζω και κάθε στιγμή το λαρύγγι μου θα γεμίζω με ένα φθόγγο,με έναν ψίθυρο, με ένα τραύλισμα, με μια κραυγή που θα μου λέει:ΜΙΛΑ!....


_______________

για εσένα που φοβάσαι
και χάνεις,χάνεσαι
για εμένα που φοβάμαι
και χάνομαι,χάνω....


Θεωρησα σωστο να παραθέσω και αυτόν τον συνδεσμο για οποιον θελει να μαθει περισσοτερα για τον Αζιζ Νεσιν (βιογραφια)
http://www.sansimera.gr/archive/biographies/show.php?id=269&name=Aziz_Nesin

- (σοφός)

7 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Για την σιωπή μου για την σιωπή σου που ήταν χρόνια κρότος. Και γι αυτούς που αν σ' αγαπούν πρέπει να μάθουν να το λένε . Πριν χρειαστεί να το κλέψεις. Αλλά πάνω από όλα για 'σένα που το ξέρεις πριν από όλους. Που το ξέρεις πρώτος. Που δεν χρειάζεται να λυπάσαι γι αυτό όμως. Δεν θα 'ταν χειρότερο να το μάθεις απ΄ τους άλλους; Σιωπή πάλι...





Λευκή μου τύχη και λευκή ζωή μου
γιατί τα βράδια κρύβεστε στο γκρίζο
βλέπω στο άσπρο την προβολή μου
και το μετά απ' το μετά γνωρίζω.


Αν είχα θάρρος για να πω το έλα
τώρα δεν θα είχα τη φωτιά στο αίμα


αν είχε χρώμα θα ήταν άσπρη τρέλλα
αν είχε σώμα θα ήταν πάλι ψέμμα.
Κοίτα τα χέρια πως γυρνούν στον τοίχο
σαν να χορεύουν με τη σιωπή μου
κι εγώ που χρόνια γύρευα τον στίχο
που θα εξηγήσει τη βουβή ζωή μου.
Μεταμφιέζω τη σιωπή σε λέξη
και την χαρίζω σε όποιον μου εξηγήσει
να έχει το μέλλον μου να επιλέξει
ποιο παρελθόν μου θα ξαναγυρίσει.
Τίποτα σημαντικό ζω μονάχα εν λευκώ
Ζω μονάχα εν λευκώ...
Λευκή μου τύχη και λευκή ζωή μου
καλά τα λένε οι έγχρωμοί μου φίλοι
το πρόβλημά μου η υπέρβολή μου
κι ότι αργεί απάντηση να στείλει.




Αν είχε θάρρος να φανεί ο λόγος
τώρα δεν θα ήτανε φωτιά στο αίμα




αν είχε χρώμα θα ΄ταν άσπρος ο φόβος
αν είχε σώμα θα ήταν σαν κι εμένα.



Αν σ΄αγαπούν να μάθουν να το λένε
κι αν δεν στο πουν να μάθεις να το κλέβεις.



Κι αν θες να δεις τ΄αληθινά να καίνε
πρέπει στο ύψος της φωτιάς ν΄ανέβεις.
Και σε λυπούνται που δεν το έχεις νοιώσει




κι εσύ λυπάσαι που το ξέρεις πρώτος.
Και που κανείς δεν είχε λάβει γνώση
πως η σιώπη σου ήταν χρόνια κρότος.




Δικαίωμά μου να ποντάρω λίγο
Δικαίωμά μου να πηγαίνω πάσο.
Κι εκεί που λένε πως ποτέ δεν πήγα
εγώ δεν πρόλαβα να το ξεχάσω.
Κι όποιος ρωτήσει γιατί πάντα φεύγω
μ΄αυτό τον τόνο του λευκόύ στο βλέμμα
του λέω μια φράση σαν να υπεκφεύγω
με μια ελπίδα να είναι σαν κι εμένα.
Τίποτα σημαντικό ζω μονάχα εν λευκώ
Ζω μονάχα εν λευκώ...


το σχολειο στην αρχη ειναι απο εναραδιοφωνικο παραγωγο -οχι δικο μ.πιστευω πωσ θα σου αρεσουν οι στιχοι του τραγουδιου....


ααααα...με τρομαζεις....(ισως ειναι υπερβολικη η εκφραση)

Ανώνυμος είπε...

Μήπως θα μπορούσες να μου πεις που βρήκες αυτό το κείμενο???Γιατί το έψαχνα πολύ καιρό...
Πολύ ωραίο και το τελευταίο τετράστιχο.
Συγχαριτήρια και στο παιδί που έγραψε το 1ο σχόλιο...

Ανώνυμος είπε...

@σχόλιο 1:
Δυστυχως αγνοουσα αυτο το μουσικο κομματι. Ειναι απο την φωνη της Νατασας Μποφιλιου, και απο μια γρηγορη αναζητηση καταλαβα οτι ειναι κατι διαφορετικο και ενδιαφερον.Οι στιχοι, προσωπικα, μου αρεσουν.Σ' ευχαριστω πολυ αν και ειλικρινα θελω να μου πεις γιατι σε τρομαζω,οπως γραφεις...
@σχολιο 2:
Το ποιημα του Αζιζ Νεσιν, το ακουσα πρωτη φορα στην εκπομπη του Λαζοπουλου πριν μερικες εβδομαδες και επειδη μου εκανε ιδιαιτερη εντυπωση αποφασισα να ειναι το κυριο μερος αυτης μου της αναρτησης και ετσι το βρηκα απο το δικτυο, οπου αν θελεις κανε μια αναζητηση και θα βρεις ακομα περισσοτερα για αυτον.
Το τετραστιχο ειναι μια προσθηκη, δικη μου, και δεν εχει καμια σχεση με το αλλο κειμενο(το διευκρινιζω προς αποφυγη παρεξηγησης,συγχησης,παραποιησης) και ουτε θελω η προσπαθω να το συμπληρωσω.Σ'ευχαριστω.

Καλή συνέχεια...

Ανώνυμος είπε...

το με τρμαζεις δε θ ηθελα να το επεξηγησω... ΄μ'αρεσει να ερμηνευει ο καθενας διαφορετικα ο,τι διαβαζει κ να αφηνει τη φαντασια του να δουλευει!αυτη δεν ειναι αλλωστε η μαγεια του γραπτου?

Ανώνυμος είπε...

Ναι, όμως,μπορεί κάποιος να το παρερμηνεύσει...κι έτσι να χαθεί το πραγματικό του νόημα...

Ανώνυμος είπε...

δεν πιστευω οτι εχει κ μεγαλη σημασια αν χαθει το "νοημα" αυτων που γραφω(ειδικα)!!!!κ με τις πολλες αναλυσεις ομως μπορει να χαθει το νοημα (γενικα)...

Ανώνυμος είπε...

Αν το "με τρομαζεις" ειχε δυο οψεις, σιγουρα δεν θα ηθελα να σου προκαλουσα την αρνητικη ακομα κι αν δεν σε γνωριζω. Οσον αφορα την μαγεια...